Petit repàs al treball el qual s’emportà el reconeixement ex aequo a la Millor Obra d’Estructura
Javier Rui-Wamba Martija, Miguel Ángel Fernández, Carlos García Acón, José Serna García Acón i Juan Manual Sánchez signen el projecte “Prototipo tecnología Elisa: primer aerogenerador offshore en España”, un treball que s’emportà el primer premi ex aequo en la passada edició dels Premis ACE, un certamen impulsat per l’Associació amb l’objectiu de reconèixer les millors estructures projectades i executades en els últims anys.
Sobre la tecnologia ELISA, aquesta consisteix en una subestructura per aerogeneradors offshore construïda en formigó i recolzada al fons del mar les principals característiques de la qual són una cimentació autoflotant en transport que incorpora una torre telescòpica. Ambdues qualitats permeten construir la torre i muntar la turbina íntegrament al port; el conjunt es trasllada després fins a la seva ubicació definitiva, mitjançant l’ajuda d’un remolcador convencional. Un cop allà, només dos remolcadors més són necessaris pel correcte posicionament i fondeig de la torre, mitjançant el seu ompliment amb aigua. Un cop s’arriba al fons marí, s’hissen els trams telescòpics de la torre amb l’ajuda de gats hidràulics comercials.
La tecnologia suposa un avanç pel que fa a l’estalvi en la construcció i en la instal·lació que proporciona respecte a altres solucions existents en el mercat. Parlem d’un estalvi d’un 30%, avantatge al qual cal sumar la no dependència de grans -i escassos- mitjans marins. Això, de fet, minimitza les conseqüències de retards produïts per les condicions meteorològiques o per errors de planificació, ja que els mitjans empleats amb la tecnologia ELISA són assequibles i el cost de tenir-los en espera, assumibles.
D’altra banda, cal destacar, es maximitza el contingut local i es redueix l’impacte mediambiental, ja que totes les activitats es realitzen prop del parc eòlic offshore, evitant així grans mitjans i transports procedents de llargues distàncies i imprescindibles en altres solucions.